Ontdek stap voor stap hoe jouw tastbare herinnering ontstaat via bodycasting bij Atelier Magali
met zorg en persoonlijke aanpak
Kennismaking
Voordat jouw herinnering verwerkt kan worden tot een uniek tastbaar beeld tref ik graag goede voorbereidingen. Eerst nemen ik tijd om naar jouw verhaal te luisteren, hou rekening met jouw emoties.
Een casting is niet zomaar een beeld maken.
Er komt veel meer bij kijken dan je denkt.
Graag denk ik met jullie mee als jullie zelf nog niet goed weten wat jullie precies zouden willen.
Hoor ik graag welke kleur jullie het beeld willen hebben en welke sokkel jullie mooi vinden.
Om ervoor te zorgen dat het beeld ontstaat waar jij/jullie enthousiast van worden, vraag ik al jullie wensen uit.
Samen proberen we een aantal posities uit om het juiste beeld te kunnen vormen bij jouw verhaal.
Indien er dieren en zieke of overleden mensen bij betrokken zijn kan het zijn dat er mogelijk beter voor een andere pose gekozen kan worden. Hier pas ik mijn werkwijze hierop aan.


Een afgietsel maken
De pose wordt geoefend en we zoeken de beste houding zodat iedereen zo ontspannen mogelijk kan blijven staan.
Hoe beter jij/jullie stil blijven staan, hoe beter de mal zal lukken.
Als basis voor een goede bodycasting is het belangrijk een perfecte mal te maken.
Dat doe ik met een bepaald soort vloeistof alginaat (een soort vla) die snel uithardt.
Dit is gemaakt van zeewier waardoor het huid- en milieuvriendelijk is.
Je steekt (bijvoorbeeld) je hand in deze mal en dan is een kwestie van een minuutje goed stilzitten.
Vervolgens wordt de mal hard en kan deze worden losgemaakt.
Bij grotere lichaamsdelen (bijv. een torso of handenkrans) wordt de vloeistof over de handen gegoten en vervolgens verzegeld met gips zodat de mal stevig wordt.
De mal vullen met hars
Na het maken van de mal tijdens de casting is het nu tijd om deze in te gieten met hars, dit gebeurt zodra je net weg bent ga ik direct door met het beeld.
De mal is beperkt houdbaar dus ik begin gelijk met gieten.
Dit doe ik met acrylhars van hoge kwaliteit en niet met gips.
Acrylhars is harder dan gips en heeft een levenslange levensduur. .
Hars is zeer sterk, hoogwaardig, milieu- en mensvriendelijk, ...
Ik vind het enorm belangrijk om uitsluitend met kwalitatieve producten te werken.


Het afwerken van het afgietsel
Hier begint het échte werk!
De mal kan uitgepakt worden! Dit blijft altijd spannend. Is het beeld goed gelukt?
Indien ik niet tevreden ben met het beeld maak ik graag een nieuwe afspraak om een nieuwe mal te maken.
Is het beeld wel goed gelukt, dan is dit het moment dat we weer even contact met elkaar hebben.
De puntjes op de i
Het beeld ga ik bijwerken zodat kleine oneffenheden niet meer zichtbaar zijn en de details het beste tot uiting komen in het eind resultaat.
Dit duurt meerdere dagen tot weken.
Om het beeld een nog mooier effect te geven worden verschillende verven gebruikt (bijvoorbeeld goud, koper, brons, zilver, ...).
Voor het presenteren van het beeld kun je kiezen voor een kader, stolp of sokkel.
Afhankelijk van de grote en de afwerking is een beeld klaar tussen de 4 en 10 weken.



De mensen blij zien worden
Heb ik dan eenmaal met al mijn passie en liefde een nieuw beeld gecreëerd. Dan kijk ik nog eens terug op de vele uren werk, de ontspanning en het eindresultaat. Dan komt het allermooiste en spannendste moment: mensen blij maken!
De onthulling!
We hebben een nieuwe afspraak gemaakt voor het ophalen van het beeld.
Het 3D beeld is nu op de sokkel gemonteerd en klaar om mee naar huis te gaan. Dit moment blijft altijd spannend en ik ben erg benieuwd naar de reacties.
Deze momenten zijn altijd hartverwarmend, gaan soms gepaard met emoties, blijdschap, liefde, ..
Daarna kan jij genieten van jou unieke herinnering.
Voor altijd bij jou als tastbare herinnering.
Ik werk enkel met kwalitatieve producten en met hars.
Ik gebruik geen gips voor mijn beelden.